Екзотично фентъзи част II ! Америка, Полинезия и други

 С малка промяна в поредността (знам, че обещах втора част да е за Азия, но реших, че искам да включа и поне едно-две заглавия манга), продължаваме фантастичната обиколка. Този път спирката е Америка, и тъй като оттам съм си харесала сравнително малко неща, в тази публикация ще вмъкна също  и Австралия, Нова Зеландия и островите. За съжаление от тази селекция още не съм прочела нищо, но се надявам това скоро да се промени. Също не бих отказала, ако някои от тези заглавия видят бял свят и на български. Намиг, намиг, на което издателство случайно гледа :D
И така, започваме с Америките (пее си It's thought to be a god от "Пътят към Ел Дорадо")

"Богове от нефрит и сенки" - Силвия Морено-Гарсия
В разгара на ерата на джаза, Касиопея мечтае за нещо повече от това да е чистачка в малък мексикански град. Но не си е и помисляла, че това нещо повече ще бъде майският бог на смъртта. Когато по грешка го пуска от стара кутия, той я убеждава да му помогне да си върне трона. Това я отвежда от Юкатан през Мексико сити, чак в дълбините на подземния свят.
След "Деца от кръв и кости", която бе избрана за клуба, това заглавие тук бе следващия голям провокатор за тази серия постове. Досега никога не бях попадала на роман, вдъхновен от митология на маи и ацтеки, поне не и фентъзи, и супер много се въодушевих. Големи благодарности на Ася (специалист в издирване на книги в електронен и хартиен формат, и бест хеликонски книжар) за помощта в издирването на тази книга. Надявам се скоро да я прочета, вярвам, че ще бъде интересно преживяване. Номинацията за Небюла също ми дава надежди. Освен това - епохата на джаза? С това си изречение анотазията ме привлече още от първото изречение! Определено искам да видя как това ще се вплете в историята и много се надявам да не остане неизползвано.
 
ЕДИТ 2021: Тази година у нас излезе друга книга на авторката - "Мексиканска готика". Тя не е толкова митологично свързана, но определено комбинира фантастика с характерната атмосфера на Мексико!

"Седмото слънце" - Лани Форбс
Покрай горната книга, попаднах и на тази.
След смъртта на императора, принц Акин трябва спешно да се възкачи на трона. В кръвта на рода му е силата да поддържа слънцето, а то гасне ден след ден. За Маяна възкачването на принца може да значи смърт - тя е една от шест девойки, сред които бъдещия император трябва да си избере съпруга. Останалите - ще бъдат принесени в жертва. Макар тя и принца да усещат нещо помежду си, и двамата съзнават, че комбинацията от силите им - тя може да контролира водата - може да влоши положението още повече. Все едно кометата в небето не им стига....
Тази книга също твърди, че е базирана на митологията на маи и ацтеки и намеква за класически жертвоприношения. Романът е топъл - топъл от тази година, и май начало на поредица (ех), но също отива в списъка за четене.

А сега, малко на север, към земите на ескимосите / инуитите.

"The wolf in the whale" - Джордана Макс Бродски
Преди повече от 1000 години, в Арктическата пустош, боговете на инуитите са спрели да слушат своите шамани. Омат е девойка, но родена с дух на Вълк и на ловец, и затова е възпитавана като мъж и някой ден ще стане шаман като дядо си. Но сега потегля на дълго и опасно пътешествие да открие причината за мълчанието на духовете. Дали причината е викингския екипаж, който също се бори за оцеляване в тази негостоприемна земя?
Роман с инуитска митология звучи достатъчно екзотично, а със сблъсък на инуитска и скандинавска дори не бих се сетила да търся. Оценките на тази книга са доста добри и хвалбите изтъкват предимно историите за намиране на себе си и на сблъсъка на култури, но да си призная, аз бих я прочела преди всичко заради духовете, почитани от тези народи и да видя дали ще имат някакъв сблъсък с Один и компания. Надявам се този аспект от историята да не е пренебрегнат, въпреки че не бих предпочела да е за сметка на развитието на героите.

Дотук добре, но се оказа, че в списъка си за четене на практика нямам книга, базирана на вярванията на племенното коренно население на Америка. Приключенски книги? Колкото си искаш! Все пак, и аз имах период, посветен на Майн Рид и Карл Май. Но фентъзи и фантастика? В много истории има някакъв индиански елемент, например дори в известното "Гробище за домашни любимци", или, както ми предложи Ася, "Глад" на Алма Катсу. Но това влияние ми се струва недостатъчно, за да причисля книгите тук. Най-близкото нещо, което съм си заделила, е поредицата за Мърси Томпсън на Патриша Бригс, където главната героиня е от такъв произход и силите ѝ са вдъхновени оттам. Решила съм обаче ако я чета, да е след като прочета нещо за Кейт Даниелс, любимката на Дийдра! :D
Преди години бях чела една детска книга, с лек Гуусбъмпс привкус, базирана на индианската легенда за двата вълка. Така се и казваше - "Този, който храниш" (ревю ТУК ), и беше приятна. Индианските легенди и приказки са достатъчно богати и колоритни, така че не знам защо е така. Ако имате препоръки по въпроса, съм отворена за предложения

Австралия, Нова Зеландия и островни държави (Океания? Полинезия? Микронезия? Мина много време, откакто четох "Опознай света с Уоли". Моля ви, не ми съдете георграфските познания. ) И всичко останало.
Сигурна съм, че трябва да има повече книги, базирани на аборигените в Австралия и техните вярвания. И че има страхотни приказки и легенди за кенгуруна, и птицечовки и всичко останало! Както и на островните държави, чете ми се нещо за тях, още откакто гледах трейлъра за "Моана" (поне вече знам, защо на български е пуснат като "Смелата Ваяна"). Имам австралийски трилъри, кримита и любовни романи (в момента се опитвам да се сетя как се казваше един много приятен любовен, който четох навремето), но фентъзи фронтът ми е слаб. Ето нещата, които съм си заделила засега като интересни:

"Светилата" - Елинор Котън.
Млад англичанин решава да опита късмета си в търсене на злато в Нова Зеландия, но още първата нощ е въвлечен в разнищването на три странни престъпления - изчезването на богаташ, самоубийството на проститутка и намирането на съкровище в дома на пияница.
В анотацията им "Светилата" са описани като " своеобразен новозеландски „Туин Пийкс”, мистичен трилър във викториански стил с увлекателен криминален сюжет." Това ме кара да се надявам и на някаква свръхестествена нотка. Това е и единствената книга от този, кхъм, географски раздел, която е преведена на български. Да не подценяваме факта и че е носител на наградата Букър! Така че за фантастика не знам, но със сигурност би трябвало да е завладяващо четиво.

"Where the waters turn black" - Бенедикт Патрик.
В Аления Атол, страна на стотици острови, човек ги посещава чрез кану ...или чрез песните и приказките на другите. Каймана свири на окарина и в момента е вдъхновена да композира шедьовър - песен за това как е намерила леговището на легендарното чудовище танива. Богът на войната обаче изобщо не е доволен от това....
Доколкото разбирам, това е самостоятелен роман от вселената на автора . Която открих наскоро, защото първата корица има нещо, което прилича на средновековен чумен доктор, а това е тоооолкова тематично в момента :D Тази част е вдъхновена от приказки от Тихоокеанските острови и поне на мен ми звучи чудесно!

Wildefire - Карстен Найт
Ашлин и голямата ѝ сестра са осиновени като малки от Полинезия и живеят в Щатите. Но с годините характерите им стават все по-неконтролируеми - и изблиците на гняв на Аш не могат да се сравняват със стореното от сестра ѝ. След като едно момиче в града им умира, Аш е изпратена в отдалечено училище. Естествено, нещата не могат да започнат на чисто. Не само се оказва, че сестра ѝ я е последвала, но и че академия Блекууд всъщност събира деца, в които са възродени древни сили... и Ашлин е реаинкарнация на полинезийско божество.
Като анотация това ми звучи като YA история от времето, когато имаше бум на магически училища, с по-оригинална митологична врътка. Сама по себе си звучи доста добре, но оценките и ревютата, които съм чела за тази книга са изключително полярни. Негативните обикновено посочват като причина характера на главната героиня, Аш. Доколкото се познавам и съдя по написаното, аз може и да съм от тях...  Но заради митологията някой ден съм склонна да ѝ дам шанс.

И накрая, по-скоро упоменаване на автор, колкото на конкретна книга. От фонда с награди си бях отбелязала Патриша Райтън, която е носителка на наградата Андерсен, както и на още много медали и признания в сферата на детската литература.  Повечето ѝ YA книги са вдъхновени от коренното население на Австралия, сред които "Наргун и звездите" и трилогията "Книгата на Вирун", в които героите срещат легендарни чудовища, духове и природна магия. Информацията за тях е доста малко, но ми се струват с ретро излъчване на детски класики. Надали в скоро време ще стигна до тях, но реших да ги отбележа, защото дори и при насоченото ми търсене преди да създам този пост не намерих австралийско фентъзи. Крими и трилъри - да, но фентъзи - тц.
Та това е моята селекция за тази част от пътешествието. Ако прочета някоя от тях, ще побързам да докладвам, а ако вие имате предложения, моля, споделете ги!

Коментари

Популярни публикации от този блог

[book review] The Host/Скитница

Летен четатон

[readathon] Имало едно време... - Приказен четатон от bookfan.tasy