[book review] "Опазено" - Искра Урумова

 Заглавие: "Опазено"
Поредица: Самодивски сезони
Жанр: тийн, YA, романтика, митология фентъзи
Автор : Искра Урумова
Издателство: Думите, Сиела
Топчеста оценка: 5 звезди

Най-накрая стигнах до дългоочаквания финал на тази поредица! След едно мъчително самоналожено забавяне, тъй като исках непременно да напиша ревю на втората книга преди да съм прочела третата, за да съм сигурна, че няма да се насложат впечатления.

И... Е, доволна съм!
"Опазено" беше динамична от началото до края (което, ако си спомняте, бе една от основните ми критики към първите две книги - че след събитийна първа половина, действието замираше)  и останах доволна от развръзката на раздора между самодиви и овчари.

Още четири години са минали от събитията от предишната книга. И е настъпил един вече наистина знаков сезон - самата природа се мръщи на кражбата на Ковчежето,  станала преди 8 години. Време е да се реши - у кого ще остане то, у овчарите или самодивите, и с какви последствия. Междувременно Неда и Марко са се опитали да се откъснат от старите си животи. Те са считани за мъртви - един за друг, и от старите си съмишленици. Но идва време, когато вече не могат да се крият.
"-Балансът, хората, природата, златото... мирът - всичко трябва да бъде опазено. - Магда посочи с грациозен жест към огромния бял кръст на склона под Кожуха. - Всички трябва да носим кръста си в това пазене, овчарю!"
А за Неда и Марко... най-вече детето трябва да бъде опазено.

Както си признах в предното ревю, не приех много насериозно онези смърти в края на втората книга. Нямах никакво съмнение, че всички нужни герои ще за живи и здрави, и не останах изненадана. По-голяма чуденка за мен беше какви ще бъдат отношенията на Неда и Марко, веднъж щом се съберат отново, защото във втората половина на "Обречено" не на шега им се подразних. Тук, особено в първите глави, отново успяха малко да ме ядосат - отношенията на Неда и Марко бяха изпълнени с много гняв и неразбиране към другия. В един момент започнаха да подхождат с малко повече уважение към решенията на другия и личното му пространство, но не останах съвсем убедена, че това се дължи на вътрешно разбиране и приемане, а не на натиска на обстоятелствата и нуждата на родителите преди всичко да опазят детето си. Но ще приема, че е по-добрият вариант, и ще ги оставя на мира :D

Една от причините да не им давам толкова зор, е че в моите очи в "Опазено" Неда и Марко малко отстъпиха от пиадестала си на главни герои. И аз нямах нищо против това.  За мен най-интересните моменти в книгата бяха тези в България, не заради пристъп на родолюбие, а защото там се развиваше и разследването на самодивата, избрала да предаде своите заради криворазбраните си и себични представи за правилно. Там бе истинската надпревара с времето с още по-голям залог, там се плетеше мрежата от измами и крехката нишка на принуденото примирие напира да се скъса. В миналата книга отчаяно желаех именно Неда и Марко да поемат водеща роля в това разследване и изобличаване. Тук отрано осъзнах, че това надали ще се случи, но не се разочаровах. Дори напротив - супер готино ми беше да чета за Магда, Вида и Марко (най) старши. Нещо, което вярвах, че отново ще бъде недостатък в книгата за мен, изведнъж се превърна в плюс. Много ми хареса как се извъртяха нещата с болестта на децата като нещо основно в сюжета на романа, което на практика върна Неда и Марко обратно у дома, за да вземат участие във финалните сцени. Участие, което наистина беше от критично значение.
Краят на трилогията също ми хареса. Без да е захаросан, беше хепи енд, с нишки старовремска жестокост и поставени солидни основи за мир, върху който обаче ще трябва много да се работи.

Всяка книга от трилогията имаше нещо особено силно в себе си. В "Откраднато" това бе началното гмуркане в този разкошен свят на горски магьосници и юнаци, в "Обречено" бе изгарящата страст и осъвременената приказка за откраднатата самодива. За мен обаче май "Опазено" бе най-добрата книга книга, балансирана от начало до край.  Наистина ми се иска да препоръчам тази трилогия на всички читатели, дори и да не си падате по свръхестествени романси - и аз, както си признах, на места не се съгласявах съвсем с главните герои. В момента на широкия пазар са сравнително малко книгите, които така романизирано да представят елементи от собствената ни митология и фолклор. В първата част те имаха все още съвсем лек характер на инфодъмпове, но във втора и трета тези легенди и места се превърнаха в един богат фон, който се сливаше със сюжета, който самостоятелно си беше интересен. "Откраднато" - "Обречено" - "Опазено" неимоверно ми отвори апетита за това богаство от сюжети, които крият приказките ни. Много силно се надявам да виждам все повече и все по-различни такива сюжети, сред които, сигурна съм, такива и на авторката :) 

Самодивската сага вече е обединена в един голям том под логото на Сиела. Колкото и да съм влюбена в първите корици на книгите, приветствам събирането им заедно, защото мисля, че това ще създаде и съвсем различна динамика.


 
Ако искате да се потопите в самодивската магия, може да го направите с помощта на книжарница "Загадката" - ЕТО ТУК :  "Откраднато, обречено, опазено".  Ако случайно решите да закупите книгата през линка, Топчо ще получи малък процент, който сигурно в крайна сметка ще изхарчи за книги. Във всеки случай, надникнете, защото те редовно предлагат най-новите заглавия с едни хубави -20% ;)

 

Коментари

Популярни публикации от този блог

[book review] The Host/Скитница

Летен четатон

[readathon] Имало едно време... - Приказен четатон от bookfan.tasy