[book review] "Приказка за магьосници, физици и дракон" - Геновева Детелинова

 

Заглавие:  "Приказка за магьосници, физици и дракон"

Автор: Геновева Детелинова

Издателство: MBG books / Човешката библиотека

Топчеста оценка: 5 звезди

В Света с дракон (но без компютри) винаги става нещо! И това нещо понякога се отразява и на нашия Свят, с компютри, но без дракон (обикновено, понякога със змей). Не е лесно да покриваш разноските по огромно влечуго, още по-малко да му уредиш среща, особено ако на главата имаш планирани бунтове, престолонаследници с неясни сили, почти зли братовчеди - магьосници, вещици, пред които тръпнат всички светове и някой апокалипсис тук и там. Но на помощ се притичват драконоложки, магьосници, физици, адвокати, вещици и богове/герои в период на обучение.

Всичко това е само малка част от пъстрата калейдоскопична картинка, която се развива в книгата на Геновева Детелинова. И колкото и объркано на моменти да изглежда всичко, на всяка страница човек се залива от смях.

С тази книга Ася и Десислава тотално ми развалиха плановете за Четатона :D  Вече бях чела и препрочела тази книга, но тези двечките толкова много я споменаваха, че не устоях на изкушението, и я препрочетох пак. За този Четатон пък аз зарибих Ани от Book Fantasy :D След това пак трябваше да мине половин година, докато това ревю се появи в писмен вариант - въпреки че му отне по-малко време да се появи като видео. ( Правенето на клипчета определено ми липсва. Беше забавно, и имах планове да споделя за толкова други български книги - защото това бях избрала да бъде видео фокусът ми. Но работата ми е толкова много, та реших да се съсредоточа върху това, което поне мисля, че правя по-добре - писането)

Ако загледате корицата на книгата, или поне на хартиеното ѝ издание, ще забележите няколко неща. Първото е, че тя е победител в конкурса за фантастичен роман през 2012/2013 година, и това е една от най-заслужено получавалите награда книги, които изобщо съм чела. Второто е споменатата пратчетова традиция. Срещала съм много книги, наши и чужди, които да пледират, че я спазват (както и още десетки нови Стивън Кингове, Стефани Майърки и прочее). Тери Пратчет е единственият и неповторимият, но от нещата, които съм чела, "Приказка за магьосници, физици и дракон" може би ми даде най-хубавото и най-подобно чувство.  Докато четях, си мислех за гилдиите в Света на Диска, най-вече на Алхимиците и Шивачките, и това бе напомняне по добър начин. И трето - ще забележите дупенцето. Вижте това дупенце и го запомнете добре, защото няма да го видите в другите издания :D (А също така посетете сайта на авторката, за да прочетете обяснението, защото е също толкова добро, колкото и останалата книга)

И да имах някакви опасения, че на трети прочит книгата няма да ми е забавна, те изфирясаха още на първата страница. На втора вече се хилех с глас, а на трета четях и разпращах цитати. Книгата съдържа една кратка, уводна новела - "Драконът и портокаловия сок", и после продължава със същинския роман, който се занимава с десетките неща и герои, които ми споменах. Той съдържа няколко под-сюжета, но да речем, че главният се върти около магьосническите способности на невръстния Балтазар, наследник на трона , син на Шефа -  Елизабет и Александър, нашенски програмист и ясновидец на свободна практика, който последва в Света на Дракона големия си син Владимир (който се пада полу-брат на Балти). Абе вижте, сложно е, но е наистина готино, окей? Около тази история се навързват още няколко, засягащи отмъстителни вещици, още срещи с влечуги с цел брак, още малко ясновидство, сфинкс и баба Станка с мушкатата и... Ох, наистина е сложно, но си заслужава, наистина. Не се оставяйте този привиден миш-маш да ви уплаши, нито пък структурата на книгата - малки епизоди, прехвърлящи ни от един герой на друг, да ви обърка. Веднъж захапете ли, няма пускане.

Всички герои се преплитат и прескачат по най-забавен начин, докато най-накрая не се съберат заедно на голямата сцена - буквално. Ако трябва да избера любима част от историите, макар че това е почти невъзможно - може би ще е сагата с призования жених - адвокат, на която също се смях до сълзи. Диалозите са разкошни, и сигурно съм изрецитирала (може би на различни хора, в зависимост от момента, но все пак) всичко поне за Сфинкса - от този за топлите му благодарение на гинко билобата лапи до :

"-Сфинкс.

-Презиме?

-Няма, обмисляше кариера в попфолка и се отказа доброволно от името си"

*свободен цитат по памет

Авторовата реч пък е не по-малко забавна и така лекичко очарователно засукана, както на мен ми харесва. Изобщо, всяка част от приказката за мен си беше кеф за четене. Не съм добра в препоръките, напоследък направо все се провалям в тях, но ако обичате комедийно фентъзи, погледнете поне "Драконът и портокаловият сок" и се надявам после да се присъедините към отбора фенове на Геновева Детелинова.

 



Хубавото е, че поне с тези препоръки знам, че няма да ви набутам, защото наскоро "Приказка за магьосници, физици и дракон" получи втори живот от ръцете на Човешката библиотека и вече е налична в електронен вариант. Сигурно сте запознати с дейността на ЧоБи, ако не - то всяка тяхна книга може да пожелаете и да получите на имейла си, а кога и колко ще платите за книгата, избирате вие. Така че буквално нищо не ви струва да я пробвате. Аз имам физическо копие и много си го обичам, определено предпочитам неговата корица, макар че е може би по-бегло свързана със сюжета. (За мен лично тя представлява някакъв момент между последната глава и епилога, в който драконоложката Вирджиния, заедно със змейския си съпруг, се връщат заедно в Света на Дракона, хванали пътем и леля Станка. Или змейската тъща, но аз съм повече за леля Станка. ) Човешката библиотека може да посетите в електронния им дом - ЕТО ТУК .

Ако пък изберете електронното издание, предполагам ще избегнете единствения кусур на хартиеното. Забелязах го чак сега, на третия прочит, което е показателно за това колко ме е погълнала книгата. Има едно прескачане между размера на шрифта, което определено не е свързано с акцент върху част от текста и този път много ме дразнеше.

Но на който и вариант да се спрете, пак ще получите една страхотна история. И в последен опит да ви убедя, че е такава, ето го видео ревюто ми от лятото, от което трябваше много да режа, защото избухвах в неконтролируем хилеж:



Коментари

Популярни публикации от този блог

[book review] The Host/Скитница

Летен четатон

[readathon] Имало едно време... - Приказен четатон от bookfan.tasy