Полярен четатон 2021

 


 Имам чувството, че напоследък всички хубави четатони и книжни предизвикателства са се преместили от блоговете и фейсбук, към инстаграм и ютуб. Което е много тъжно, защото там ми е по-досадно да следя, а като става въпрос за безбрежното пространство на чуждоезичните читатели, мисията е още по-трудна. За щастие, има по-амбициозни хора от мен, които се занимават с това, и пренасят интересни неща на българска почва, та да им се радват и мързеливите като мен.

Както може би знаете, обожавам четатони и предизвикателства. Те са ми слабото място. Вече не знам дали сте забелязали, но в края на 2020 година не пуснах както всяка предишна редовните книжи предизвикателства на Форум Муза - Бингото, Пътешественическото, Книжното предсказание.... Просто не ми остава напоследък време да си позволя отговорно да се ангажирам с тях - дори и да изглежда само като копи-пейст на едни условия. Може би, ако нещата се поуспокоят с напредването на годината, ще ги възобновя, и ще спретнем един пореден Трибагрен четатон....

Но, мисълта ми беше - макар че сега не мога да си позволя да организирам и да проследявам книжни събития, това не значи, че не мога от време на време да се възползвам от чуждите :D Настоящият книжен маратон е отроче на Джейд - видеото ѝ ТУК,  а аз го видях от страницата на Vickyi's reading journey - нейния пост ТУК . А вниманието ми привлече със супер сладкото си оформление - става дума за  Полартон 2021!

Накратко, това е едноседмичен четатон в началото на февруари с тема "Полярно фентъзи" . Има четири отбора, съответно "Бяла мечка", "Полярна лисица", "Пингвин" и "Морж" и си признавам, че именно тези муцунки натежаха везните на решението ми. Малко се поколебах дали да се включа, най-вече защото дори и след като изгледах видеото на Джейд, не ми станаха ясни критериите, които се крият зад условия като "полярен" и "арктически" (за мен, щом и двете думи присъстват в различни предизвикателства, значи не са синоними). Ютубърката провежда този четатон за поредна година, може би по-назад е разяснявала нюансите, но си признавам, че не се върнах толкова назад.  В крайна сметка, избрах си отбор, чиито условия не предполагаха такива нюанси!

Според Гугъл и Гудрийдс, полярното фентъзи обхваща северни страни и народи (или вдъхновени от тях) и техните митове и легенди. "Полярно фентъзи" е общата точка, която трябва да изпълнят всички участници, независимо от кой отбор. Извън нея, за всеки остават още четири специфични задачи. С една книга могат да се покрият до две условия, така че човек трябва да прочете най-малко три, за да финишира този маратон. Предизвикателствата са следните:


 

Отбор Бяла мечка

1.Бяла корица (не е задължително цялата да е бяла)

2.Студена дума

3. Чувство за уют

4. Пътешествие

Пингвин

1. Животно приятел или спътник на главен герой

2. Арктическо приключение

3. Гланцирана корица (или елементи от нея)

4.Фолклор

Полярна лисица

1. Сребърна корица (или елементи)

2. Снежна обстановка (може и градска)

3. Преразказ 

4. Ледена магия

Морж

1. Студени води

2. Гмурни се (книга, в която си нямал търпение да се потопиш)

3. Тъмна корица

4. Арктическа обстановка


 

След много чудене и маене, а и защото всичките лица на отборите са такива сладури и все има по някое условие, което страшно ми харесва, най-накрая се спрях на отбор Бяла мечка. Опитах се да се подготвя за "Пингвин", защото имах много подходящи пингвинести и тюленести лепенки, но темите на Мечката наистина бяха най-разбираеми. Все пак изключително се забавлявах с подготовката на разписа си за четатона! А ето кои заглавия си подбрах:

1. "Силата на навиците" - Чарлс Дюиг - бяла корица.

Тази книга така или иначе ще чета първата седмица на февруари, тъй като е нехудожествения избор на Читателски клуб Орбита. Това също направи отбор Бяла мечка привлекателен избор!

2. "Лявата ръка на мрака" - Урсула ле Гуин - за полярно фентъзи и студена дума.

"Мрак" определено е дума, която обикновено навява по-хладни асоциации. А книгата беше в списъка за "полярно фентъзи" в Гудрийдс. Първосигналните ми идеи бяха за различни YA заглавия, но това добре се вписва и като обем, и в желанието ми да напредна с книжките си от Библиотека Галактика. Доста съм любопитна дали ще ми допадне - преди много години съм чела "Магьосникът от Землемория", но, честно казано, не ми хареса колкото очаквах.

Тези две книги са сигурните ми избори. Следващите две са много вероятни, но през следващите 10 дни нищо чудно да ги подменя.

3. "Замъкът Бландингс" - П. Г. Удахаус  Под чувство за уют обикновено се разбират книжки, свързани с похапване, шоколад, книжарнички, топли приятелства и нежна романтика. По принцип и аз споделям тези чувства, но Удхаус е един от авторите, които винаги ме карат да се чувствам добре и обичам от време на време да се връщам към тях.

4. "Мина, магиите и бялата стъкленица" - Весела Фламбурари  - пътешествие. Наскоро видях, че тази книга е вече налична като аудио в Сторител. От много време ѝ бях хвърлила око, но докато се натуткам, първите части станаха много трудно откриваеми.  Сигурна съм, че приключенията на Мина ще съдържат и пътешествие!

И, като допълнителен бонус, с така подбраните заглавия ще мога да попълня две точки от годишното предизвикателство на Читателски клуб Орбита (чувства се мултифункционална :D ) 

Някой друг от вас ще се впусне ли в полярно приключение?

Коментари

Популярни публикации от този блог

[book review] The Host/Скитница

Летен четатон

[readathon] Имало едно време... - Приказен четатон от bookfan.tasy