Екзотично фентъзи! Част I Африка

 Времето, когато щом човек кажеше фентъзи, и пред очите на всички изникваха елфи, замъци и обстановка а ла средновековна Европа, вече безвъзвратно отминаха. И докато този сетинг винаги ще има своето място, както в класиките на Толкин, така и в още много нови произведения, фентъзито все повече разширява обхвата си, достигайки до напълно нови и незнайни селения, различни от реалността. Но сега няма да ви приказвам за тези магични светове, а за други - по-земни, но вдъхновени от по-различни култури и митове, отколкото сме свикнали да виждаме.  Напоследък има все повече такива книги, и всяка изостря апетита ми за още. Тази селекция тук е ограничена от моя оскъден читателски опит и ако изпускам нещо важно, разчитам на вас да го добавите. Разделила съм заглавията по континенти (и искрено се надявам да не съм объркала някоя страна/митология! ). В болд съм отбелязала книгите, които съм чела, а в курсив - тези, които засега само съм си набелязала. И имам двама автори, които са ми големи любимци  в този фентъзи жанр - Рик Риърдън и Нийл Геймън. Техните книги само съм споменала, защото са достатъчно известни - но нямаше как да направя този пост без тях. Но стига с предисловието. Готови ли сте за една фантастична обиколка по света?

Африка

"Деца от кръв и кости" - Томи Адейеми
Започвам с книгата, която ме провокира точно сега да напиша този пост, въпреки че ми се въртеше в главата от известно време. Ще обсъждаме "Деца от кръв и кости" в началото на май в англоезичния читателски клуб. Но книгата е налична вече и на български от Егмонт.
В земята на Ориша магията е изчезнала преди 11 години, когато са избити всички, притежаващи сили, включително и майката на Зели. Сега народът страда заради налудничавата заповед на един безмилостен крал. Но пред Зели се отваря възможност за съюз с една умна принцеса, и двете може би ще успеят да върнат магията.
Когато бях малка, имах една голямоформатна книга с разкошни илюстрации - Африкански приказки. Обожавах я. И това май е последният ми досег с тази култура. И май някакъв анимационен филм... с едно бебе? Не помня? Но книгата на Томи Адейеми звучи чудесно, а и много ми харесва идеята за съюза между двете момичета.
 
ЕДИТ 2021: Ревю - тук 
Топчеста оценка: 3 звезди. Въпреки многото екшън и интересната магия и атмосфера, вдъхновили света на Ориша, с главната героиня Зели изобщо не ми хареса. Подробности - в ревюто.

"Зуу Сити" - Лорън Бейк
Зинзи има склонност към дребни измами и дарба да намира неща. А също така и постоянен спътник - ленивец. Когато последната ѝ работодателка е намерена мъртва, полицията конфискува всичките ѝ приходи. Това принуждава Зинзи да поеме задача, която по принцип избягва - да намери изчезнал човек. А споменах ли, че ако ленивецът загине, умира и тя?
Не съм сигурна доколко фентъзито в тази книга е базирано на африканския фолклор. Звучи ми като идеята за фамилиарите (но аз я обожавааам), или като в "Тъмните му материи". Но действието се развива в Йоханесбург, не мога да устоя на ленивеца, и си купих тази книга преди две седмици само за левче. :D 

"Момчетата на Ананси" - Нийл Геймън.
Както обещах,  само леко маркирам този автор. Това е поредната му страхотна книга, изваждаща на показ пакостливия Ананси и синовете му. Сякаш наскоро дори я преиздадоха. Много любима книга на Геймън, макар че още не съм попаднала на нещо негово, което да не ми харесва. 



"Еverfair" - Ниси Шол
Какво би било, ако народът на Конго е имал достъп до стиймпънк технология преди ужасяващата по мащаб и последици колонизация от Белгия? Тази книга проследява изграждането на въображаемата държава Евърфеър в продължение на 30 години, която се превръща в спокоен пристан и скривалище. Подходът към алтернативната история и старателно изграденият стиймпънк явно са привлекли вниманието, защото романът на Шол е номиниран за Небюла.
Като идея и тема тази книга силно ме привлича - стиймпънк? Алтернативна история? Веднага съм вътре, макар че като цяло отзивите, които четох за книгата са, че тя е малко трудно смилаема заради големия период на време, в който се развива и многото герои и гледни точки. Затова засега изобщо не съм и търсила тази книга, но ще я имам предвид.

"Akata Witch" - Ннеди Окорафор
12 годишната Съни е родена в Ню Йорк, но се връща в родината на родителите си - Нигерия. Новият ѝ живот обаче не е лесен, защото тя непрекъснато е обект на подигравки - защото е албинос, защото е чужденка, защото обича да играе футбол... Случайно или не, тя открива Леопардовите хора, при които най-големият ти дефект се превръща в най-силното ти предимство. Заедно с новите си приятели, Съни става част от най-младото вещерско сборище. А първата им задача е да открият зловещ престъпник, примамващ и отвличащ деца.

Рик Риърдън има позитивно ревю за тази книга, така че съм абсолютно навита. Но и да не беше така - анотацията е просто страхотна, та аз вече заобичах Съни! Винаги са ме привличали книги, където главният герой е албинос, дори бях писала такава историйка. А това тук звучи като идеалното YA приключение. 
ЕДИТ 2021 : ревю ТУК на първата книга
Топчеста оценка за първа и втора книга: 4 звезди. Този път приключението се развива в нашия свят - в Нигерия, а не в измислено пространство като Ориша. Много ми хареса как бе представено и ежедневието на хората там,  и магическата прослойка - Леопардовите хора. Вълшебството и ритуалите тук сякаш са по-близко обвързани с реалното митологично наследство на Африка, и бяха изключително интересни, макар че някои ми отне доста време да ги схвана. Героите са сладури,  и четиримата, а - спойлер - във втора книга има гигантско морско свинче. Оценката ми падна заради на места мудното действие, събития, които не си сигурен защо се случват; и най-вече - лаконичният стил. Последното може би се дължи на целевата група - Аката се води насочена към по-детска аудитория, макар че това не е извинение. На българския пазар вече е налична друга книга на Ннеди Окорафор - "Кой се бои от смъртта" и съм любопитна да видя как пише там.

А сега, да преминем малко по на север! Да, точно така, отиваме към Египет.
"Луната, която убива" и "Засенчено слънце" или дуологията за Сънната кръв. В света на Н.К.Джемисин, почерпил колорит, но не и богове от Египет, в небето тегнат две луни, а през нощта жреците на Хананджа бродят из хорските сънища и взимат приношения . А другата важна задача на Бирниците е да възстановяват баланса . Една мисия на бирник Ехиру обаче вместо баланс ще му разкрие заговор, който заплашва да хвърли страната му във война. Когато навремето пуснах ревю за първата (ето ТУК) Ася ме обвини, че нищо не е схванала от него. Не знам дали е така, но се надявам в него да съм прехвърлила част от емоцията, които книгата събуди в мен. Втората ѝ част не отстъпваше на първата, въпреки че бе много различна и поведе сюжета в съвсем неочаквана посока.  

"Хрониките на Кейн" - Рик Риърдън няма нужда от представяне, и затова само ще го маркирам, тук и по-долу. Но трилогията за разнояйчните близнаци Кейн е сякаш от по-непопулярните поредици и се губи в сянката на Пърси. А не бива! Забавен както винаги и Анубис е сладур :D


"The Chaos of stars" - Кирстен Уайт
 Изадора идва от доста странно семейство, като това включва и факта, че е човешка дъщеря на Изида и Озирис. На нея вече ѝ е дошло до гуша от смахнатите ѝ роднини, и когато ѝ се отваря възможност да иде в Калифорния, тя веднага се втурва. Но, естествено, се оказва доста трудно просто да избягаш от всички семейни връзки и тайни.

Първоначално не смятах да включвам тази книга дори и в далечните си планове за четене. Анотацията ѝ е просто толкова... никаква. Хора в Гудрийдс обаче, на чието мнение се осланям, писаха хубави неща, включително и че книгата е забавна... Така че, някой ден, ако я намеря, защо не?

И накрая, "Старгейт"
Няколко десетилетия след като екип археолози вадят от пясъците огромен каменен пръстен, американски учени и военни успяват да разкрият тайните му и да го активират. Те се оказват в странен свят, който се оказва на светлинни години далеч от Земята... И в който боговете на Египет все още властват жестоко.

Както е видно, това е книгата по филма, който даде след себе си няколко сериала и други пълнометражни продукции. Аз съм голям фен на Старгейт, особено на оригиналния екип и на идеите зад историите. Първият път, когато се сблъсках със змиеподобните извънземни Гоаулди (не помня къде да сложа апострофа) бях малко wtf, но от епизод на епизод все повече ми харесваше идеята. Нататък според мен омотаха нещата с всичко след Асгард, но както и да е...
Относно книгите Старгейт, никоя от тях не е нещо изключително в литературно отношение. Но ако сте фен, ако искате още веднъж да почувствате атмосферата на сериала или искате набързо да се запознаете със Старгейт, без да се впускате в стотици часове епизоди, си струва. Същото важи и за каквото съм чела от Стар Трек, бтв.

С това приключвам тази част на световната си фентъзи обиколка. Мислех, че ще събера всичко в един пост, но той ставаше все по-дълъг и накрая събрах само един континент. Но това е чудесно, защото значи, че има фентъзи отвсякъде, за всекиго! В следващия пост смятам да продължа с няколко книги с азиатски и арабски елементи (подсказка - наскоро свърших "Гневът и зората").

Ако стигнахте дотук, надявам се да ви е било интересно! Кои от изброените книги сте чели? Какво бихте добавили като заглавия като фентъзи и фантастика, което се развива в Африка или е базирано на митология?



Коментари

  1. Много ми харесва поста ти. Определено си набелязах няколко книги. Съгласна съм с теб за това, че поредицата за близнаците Кейн не е толкова популярна. Лично аз не съм чела Пърси Джаксън (просто много книги от поредицата за него, което ме отказа). Обаче Рик Риърдън е страхотен писател и поредицата му боговете на Египет трябва да е популярна, колкото тази за Джаксън.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря! Надявам се и другите континенти да са ти интересни :D Ще следя блога ти за отзиви, ако ме изпревариш и прочетеш някоя от тези преди мен :D А поредицата за Пърси наистина е малко стряскаща по обем, особено като се има предвид, че една в друга се преливат три отделни поредици (за Пърси, за Героите на Олимп и за Аполон). Ако не я бях почнала още в самото начало, когато излизаха първите книги, и аз сигурно щях да се колебая да я подхвана.

      Изтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

[book review] The Host/Скитница

Летен четатон

[readathon] Имало едно време... - Приказен четатон от bookfan.tasy