[readathon] Имало едно време... - Приказен четатон от bookfan.tasy

 


След по-малко от седмица започва приказния четатон на bookfan.tasy .  Очаквах го с нетърпение още откакто тя обяви целогодишния си маратонски план, а този четатон ме изненада с условията си. Бях си подготвила една камара преразкази и модерни приказни сюжети, но предизвикателствата се оказаха ориентирани повече към класиката. Което също е чудесно и е подкана да се върнем към приказните корени ( Това дали е завоалирана покана да прочетет по 4 точка "Изтръгнати от корен"? Кой знае.)

Ето ги и официалните условия на Приказния четатон и моите предложения за тях

  1. Приказки от континента, на който живеете - "Немски сказания" - Братя Грим или "Басни" -  Лафонтен . Имам красивите издания на колекцията на Изток - Запад, и както много други, и те си чакат реда. Дебелички са, но предвид че четатонът е двуседмичен, надявам се времето да ми стигне. Още обаче не съм избрала коя от двете. "Немски сказания" май ми се чете повече, но стихотворната форма на басните би била по-бърза.
  2. Приказки (или легенди / митове) от друг континент (на който нито живеете, нито сте родени) . Предварително се бях наточила за дълго отлаган препорчит на "Червената пирамида" на Рик Риърдън, или също толкова дълго отлаган прочит на "Ару Шах". Но за приказки реших да се спра на "Африкански приказки" с илюстрациите на Марайа. Това също може да се брои като препрочит - имах тази красива книга и като мака
  3. Препрочит — любими приказки от детството - "Приказки по телефона" - Джани Родари. Този тип оригинални приказки, които вече са си класика, също влизат в четатона.  На препрочит всъщност исках да включа "Пет приказки" на Валери Петров, но за моя изненада се оказа, че ги няма в аудио вариант - а винаги гледам да имам и такава книга, когато четатонствам. Затова се спрях на не по-малко приказния Джани Родари.
  4. Преразказ — нов прочит на известна приказка - Пръстенът на нибелуна, в преразказ на Елена Павлова. Много се чудех тези книжки в коя точка попадат.  Доста по-близо до оригинала са, направо съвсем, в сравнение с историите на "Синдер" например, или "Зимна песен".... В крайна сметка я оставих тук, защото ако не греша, завършва различно.  Планът ми за четатона е да прочета само първата книга - ще се постарая да не се разсейвам и да прочета всичките (както стана с Чапек в предишния четатон) , защото ме чакат и други дебели книги.
  5. Родни приказки (или роман, базиран на родния фолклор) - "Български народни приказки", "Български народни приказки от Македония" / Коледари срещу хали - Елена Павлова . Първоначалният ми избор бяха някои от новите бяло-червени издания на Сиела, но ми предстои препрочит на Коледари срещу хали. Ако не съм я започнала преди началото на четатона, тя удобно ще се вмести в тази точка. Друг вариант, който обмислях... са "Приказки в шевици". Това са разкошни албуми с авторски шевици на Елисавета Йорданова, в които освен това има и народни приказки и песни, които са ги вдъхновили.
  6. Скритите символи — нехудожествена литература, посветена на приказките (или на книгите изобщо) - "Фолклорът на света на диска" - Тери Пратчет . Не знам как да класифицирам точно тази книг, може би като "нехудожествена литература в рамките на художествен свят"?  Може би е малко по-художествена от, да речем, симпатичните неофициални издания на "Героите на Толкин" и "Мрачните сили на Толкин", но отново прави паралели и тълкувания на фолклорните елементи в света на Пратчет.

 

Дори вече съм готова с разписа  за четатона + бонус годишното предизвикателство на Bookfantasy. Тази година мотото на тефтера ми май е layers & layers:

 И така, това са моите планове за Приказния четатон. Ще участвате ли и с какво? А коя е любимата ви народна приказка? Моята е "Змейова невеста", но учудващо рядко намирам варианта, който познавам и обичам най-много -  ето тази.

Коментари

Популярни публикации от този блог

[book review] The Host/Скитница

Летен четатон